wie ben ik?
voor  wie?
mindfulness
mindful wandelen
opfris en verdieping
gestalttherapie
training
zingeving
tarieven
links
literatuur
Praktijkgegevens

In de mindfulness gaat het vooral om de beleving. Je wordt je steeds meer "gewaar". Het leven op de automatische piloot maakt plaats voor  een leven in vol bewustzijn. Je leert dicht bij jezelf te blijven, ook in het contact met anderen en ook midden in de hectiek. Een ander kan wel van alles van je willen, maar dit hoeft niet te betekenen dat jij automatisch aan de verwachtingen moet voldoen. Richt je op de vraag van de ander, maar verlies jezelf niet uit het oog. Bovendien hebben we allemaal een innerlijke criticus die behoorlijk dominant en streng kan zijn. Mindfulness zet je met de pootjes op de grond, juist in periodes dat je alsmaar loopt te piekeren , to-do lijstjes aan het afvinken bent of met klamme handjes aan de hoge eisen tracht te voldoen. Je leert gedurende de dag vele momentjes ( halve minuutjes) in te bouwen, om jezelf terug te fluiten naar je eigen lijf en gedachten. De grote winst is, dat je bewust keuzes kunt maken en respectvoller met jezelf leert omgaan. Een mindful leven biedt kwaliteit en vitaliteit.  

 

Het effect van Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT) :

Het effect van mindfulness is wetenschappelijk onderzocht, onder andere door John Teasdale van de Universiteit van Cambridge. Uit onderzoek blijkt dat bij deelnemers de lichamelijke en psychologische klachten significant afnemen, ze effectiever leren omgaan met stresssituaties, ze zich beter kunnen ontspannen en een grotere kwaliteit van leven ervaren. Tevens blijkt MBCT een effectieve methode om terugval bij depressie te voorkomen. 

Mijn opleiding tot mindfulnesstrainer volgde ik bij See True. Mijn opleiders waren Bert Hoogstad en Rob Vincken. Sinds mijn afstuderen in 2010 ben ik zeer intensief bezig met mindfulness. Ik train mensen zowel individueel als in groepsverband.

In 2013 heb ik hier ACT (Acceptance & Commitment Therapy) aan toegevoegd.

ACT is een relatief nieuwe vorm van gedragstherapie die aan het eind van de 20ste eeuw is ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Steven C. Hayes.

In de ACT training leer je je anders te verhouden met ongewenste gevoelens en negatieve en ondermijnende gedachten. I
edereen is er wel van doordrongen dat pijn, verdriet, frustratie, ondermijnende en negatieve gedachtes onlosmakelijk verbonden zijn met ons leven. Toch is het voor velen heel verleidelijk om deze emoties en gedachten resoluut naar de achtergrond te verbannen en de confrontatie ermee uit de weg te gaan. We zijn ons echter doorgaans niet bewust, dat dit "controle-proces" veel energie kost. Willen we immers in staat zijn "iets" te onderdrukken, dan moet er juist veel aandacht en energie heen, anders lukt het niet  deze gevoelens/gedachten"eronder" te houden.  

In de ACT training leer je het verschil ervaren tussen het hakken met de strijdbijl en het heffen van de witte vlag.

Kern van ACT is de filosofie dat het vechten tegen onvermijdelijke zaken uiteindelijk ten koste gaat van een waardevol leven.

 

Mijn ACT opleiding heb ik gevolgd bij Gijs Jansen.

 

 

Marianne Welie